Woensdagavond
9 maart 2016 kwam Peter Perceval in het designcentrum De Winkelhaak een
uiteenzetting doen over hoe je het best je idee presenteert.

Ten eerste vertelde
hij ons dat we het beste een verhaal maken. Dit om twee redenen: ten eerste is
het medium ‘verhaal’ eeuwenlang gebruikt om kennis over te dragen en de tweede
reden hiervoor is omdat dit onze manier van denken is. Dit is door
wetenschappers bewezen. Wij denken in
oorzaak en gevolg, in verhalen en
scenario’s.
Zoals elk
verhaal moet ook je pitch opgebouwd zijn uit een intro, een middenstuk en een
eind. In de intro ga je je richten op je toehoorders. Heb aandacht voor wie ze
zijn, wat ze doen, wat hun belangen zijn. Begin je pitch met: ‘Ooit al eens
opgemerkt dat?’, ‘Ik vergeet nooit toen’. Op die manier maak je de mensen
betrokken. Zeg wat jou dwarszit en beschrijf wat je uiteindelijk wil bereiken;
dit is het object of desire. Benadruk hoe belangrijk het is dat je het
probleem hebt opgelost, voegde Peter Perceval eraan toe.
Het midden
is een golfbeweging van slagen en mislukken. Maar je houdt je zwaarste strijd
voor op het eind. Hij raadde aan om te vermelden wat je te verbergen hebt.
Vertel waar je niet in geslaagd bent of wat je nog niet weet en koppel deze aan
de te oplossen uitdaging. Op het einde
moet je de mensen oproepen om actie te ondernemen, om iets te doen. Zet ze tot
iets aan.
Bij een
presentatie bij weinig mensen kan het ook tof zijn om hen iets in de handen te
geven, bijvoorbeeld een mock up van je product. Dit kan het luisteren
aangenamer maken.
Afronden
deed Perceval met een aantal puntjes met dingen die je best niet doet:
-
Begin
niet met het opsommen van al jouw awards en titels
-
Vermeld
zo weinig mogelijk cijfers en statistieken. Dit onderbreekt het verhaal omdat
we tussen de twee hersenhelften moeten
shiften. Laat de mensen vragen naar wat bijv. de omzet of zo al zijn.
- Schep geen verwachtingen of beloftes, dit werkt enkel tegenstrijdig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten