Design Thinking for Strategic Innovation beschrijft wat de uitdagingen vandaag en problemen van vandaag zijn aan de huidige manier van business doen en hoe design thinking daarop een antwoord kan bieden. Het boek is geschreven door Idris Mootee, de CEO van Idea Couture. Idea Couture is een internationaal bureau dat gespecialiseerd is in Strategic Innovation. Hij adviseert bedrijven in verschillende sectoren om een proces van innovatie te ontwikkelen, hun highest-value innovation opportunities te identificeren en innovatie bekwaamheden verder te ontwikkelen.
Design Thinking for Strategic Innovation is geen duf businessboek. Het heeft een opvallend DIY-achtig formaat en de grafische stijl creëert een heerlijke Silicon Valley-feel. Wat volgt is een samenraapsel aan passages uit het boek die volgens mij het meest relevant zijn.
Tekortkomingen van het huidige management model
Het oude management model voldoet niet meer aan
de nieuwe eisen die worden gesteld om succesvol te zijn in de disruptieve 21e
eeuw. Het probleem aan management
vandaag is dat het oorspronkelijk is ontwikkeld om te voorzien in een set aan
business behoeften die verschillend zijn dan vandaag. Management had als taak
verzekeren dat repetitieve handelingen volledig worden uitgevoerd, economische
efficiënte verhogen en arbeid en machine-productiviteit maximaliseren.
Vandaag zijn deze behoeften veranderd doordat we ons in een crisis bevinden. Een crisis van competitie, economie, disruptieve technologie, job creatie, sociale ontwikkeling en duurzaamheid. Daarnaast bevinden wij ons ook in een crisis van vertrouwen en credibiliteit.
De meeste technieken die managers gebruiken om
beslissingen te maken in noodgevallen voldoen niet meer. Het is voor
organisaties moeilijk geworden om in te schatten wat het risico inhoudt wanneer
men overwelmd is door de complexiteit en de grootte van de problemen die ze
confronteren. Daarnaast is er ook de trend dat veel business leaders avers zijn
aan chaos, te lineair denken en gedisconnecteerd zijn van de globale
rimpelingen die niet direct in verband staan met de zakenwereld.
Een ander probleem met de huidige vorm van
management en de zoektocht van die managementvorm om consistentie en
voorspelbaarheid te verzekeren, is dat het probeert variatie te elimineren.
Buitensporige variatie is absoluut de vijand van voorspelbaarheid: inderdaad:
de functie van strategic planning, quality control en Six Sigma is om ongewenste verassingen te elimineren. Maar zoals we
allemaal weten is dat de dingen in het leven, net zoals in business, soms
ongecontroleerd worden. Innovatie begrijpt en aanvaart dat omdat echte innovatie
over maximalisatie is van het geluk en fortuinlijke verassingen. We hebben als
zodanig dus een graad in variatie in een betekenisvolle manier nodig.
Daarnaast zijn meer dan 80% van de management
tools, systemen en technieken voor waarde-behouding, niet voor waarde-creatie.
Voorbeelden van deze technieken zijn total quality management (TQM), enterprise
resource planning (ERP), Six Sima, Lean Startup en Aqile Systems.
Tenslotte is de klassieke decision theorie en diens invloed op strategic planning nuttig
bij het evalueren van strategieën die al zijn uiteengezet, maar niet zo nuttig
bij het omlijsten van problemen waarvoor deze strategieën niet bedoeld zijn om
op te lossen. Het is zelfs nog minder
nuttig wanneer het de opdracht is om rendabele strategische alternatieven te
genereren.
Volgens Don Norman is een van de grootste
problemen met betrekking tot innovatie, het vermogen om het wenselijke, het
haalbare en het economisch rendabele te managen.
Design thinking to the rescue
Als oplossing schrijft Mootee Design Thinking voor. Design Thinking helpt ons de complexe connectie tussen mensen, plaatsen, objecten,
ideeën en evenementen appreciëren en inzien. Het is de krachtigste driver voor
innovatie, het gidst strategische planning in voor lange termijn. Het geeft
vorm aan de beslissingen die eerder moeten worden gebaseerd op opportuniteiten
in de toekomst dan op gelegenheden uit het verleden.
Design Thinking zet strategic innovation kracht bij. Het kan gebruikt worden om te
beginnen bij de start van een idee of gebruikt worden om verborgen waarden in
bestaande producten, diensten, technologieën en bezit bloot te leggen. Hierdoor
kan een bedrijf worden heruitgevonden zonder dat het noodzakelijk wordt
heruitgevonden.
Zoals de pioniers van het modernisme de
noodzaak inzagen voor nieuwe designconcepten om te antwoorden aan de
technologische vooruitgang van de 20ste eeuw moeten we de noodzaak
herkennen voor nieuwe management concepten om te beantwoorden aan het
disruptieve tijdperk van de 21ste eeuw. Design thinking is het
paradigma van management aan het veranderen en zal voor de komende decennia op
ons allen een invloed uitoefenen.
Wat design thinking echt is...
Door publicaties over design Thinking in o.a.
Bloomberg en Harvard Business Review heeft het onderwerp ook de aandacht
getrokken van mensen in de zakenwereld. Maar doordat de auteurs of
verslaggevers weinig begrijpen wat het inhoudt, is er een over-simplistische
idee gecreëerd wat Design Thinking
inhoudt. De business-pers heeft de neiging om het te transformeren tot een zeer
toegankelijke toolkit die iedereen
kan gebruiken. Ze hebben het geromantiseerd tot een manier om problemen op
te lossen en winst te genereren.
Dit is een framework voor een aanpak die human
centered is voor strategic innovation
en een nieuw managementparadigma voor waarde creatie in een wereld van radicale
veranderende netwerken en disruptieve technologie. Design thinking gaat voer cognitieve flexitbiliteit,
de mogelijkheid om het proces te veranderen aan de challenges. Wanneer het
aankomt op organisaties die succesvol design thinking toepsassen bij
uitdagingen, is het framework in essentie cultureel.
De cultuur achter de toepassingen, principes en
processen van Design Thinking zijn meer empatisch en human-centered en vragen
meer lef dan business management. Als zodanig stelt het toepassen van
DesignThinking ons in staat om onze kern waarden, identiteiten, verwachtingen
en zichten op de wereld te beïnvloeden. Design thinking zou moeten worden
gepresenteerd als een creatieve, logische tool die innovatie en transormatie
kan vergemakkelijken.
Design thinking als methode om business
problemen op te lossen stelt organisaties en individuen in staat om hun competitieve
en operationele omgeving beter te begrijpen.
Het is belangrijk om te zeggen dat Design
Thinking niet exclusief voor designers of onbereikbaar is voor mensen in andere
disciplines. Design Thinking is natuurlijk en inherent in ons allen. Het is een
aanpak voor onderzoek en een uitdrukking die bestaande skills, gedrag en
technieken complimenteert en verhoogt. Maar ook moet gezegd worden dat het niet
wordt gedefinieerd als de antithesis van data-driven analytisch denken. Design
Thinking is voor zichzelf een analyse vorm, één die focust op vormen, relaties,
gedragingen en echte menselijke interacties en emoties.
Dat Design
Thinking niet enkel voor designers is, ziet men aan het feit dat het steeds
meer wordt toegepast buiten de design-discipline. Dit zorgt ervoor dat design
thinking niet meer wordt geleerd en uitgeoefend in een studio. De taal die met
designers werd geassocieerd, wordt nu ook in andere velden gesproken.
Beheerders van een ziekenhuis krijgen bijvoorbeeld te horen dat ze meer patiënt-centric
moeten worden.
Het omhelzen van de multidisciplinaire aanpak,
waaronder het toepassing van design thinking valt, helpt een organisatie om de
kritische gaten en tekortkomingen in te vullen. Alleen door het combineren van
methodes en manieren kan een organisatie meer complete en competitieve
toepassingen van kennis en inzichten die een human-centric toekomst gerichte
aanpak in staat stellen, bereiken.
1 Design
thinking is action orientated
2 Design
thinking is comfortable with change
3 Design
thinking is Human centric
4 Design
thinking integrates foresight
5 Design
thinking is a dynamic constructive process
6 Design
thinking promotes empathy.
7 Design
thinking reduces risks.
8 Design
thinking can create meaning
9 Design
thinking can bring enterprise creativity to next level
10 Design
thinking is the new “competitive logic of business strategy”.
Design doing maakt een groot deel uit van Design Thinking. Het gaat om je handen vuil te maken, te experimenteren. Design Thinking gebeurd niet door de armchair strategist.
Design thinking is gefocust op de eind
gebruikers behoeften. Luisteren en observatie om systematisch te leren over de
behoeften en om in aanraking te komen met de ongekende, onuitgesproken of
onbeantwoorde behoeften. Het is een continue leerervaring die rijst vanuit de
nood om inzichten te verwerven en toe te passen aan veranderende doelen.
Design thinking reduceert risico’s door alle
factoren in rekening te brengen van het ontwikkelings-ecosysteem,
waaronder technologie, de markt, concurrentie, de klanten en de
bevoorradingsketen.
Belang van intuitie
Nooit is er in de geschiedenis van de mensheid
zo veel informatie aan zulke snelheid geproduceerd. Big data, dat gekenmerkt wordt door het grote volume, de
grote verscheidenheid en de hoge snelheid kan doen leiden tot data lamheid. Soms
kan big data helpen bij bedrijven om slimmere strategische beslissingen te
maken, maar ze maken het bedrijf ook moeilijker om producten te ontwikkelen
voor de gebruiker in de eerste plaats. Big data verkleint niet de behoefte voor
intuitie en sense making in strategy
planning, het verhoogt de vraag ernaar. Data is geen substituut voor
vetrouwelijkheid.
Bedrijven vinden zichzelf vandaag de dag in een
crisis omdat ze niet kunnen antwoorden op verandering, zelfs als ze erkennen
dat er nood is aan verandering. We bevinden ons in een tijdperk van extreme
competitie en elk competitief voordeel is gereduceerd toto vergelijkbare
voordelen. Van de gebruikers, tot de werknemers of anderen in de supply chain:
iedereen kan via design thinking meer initieme relaties opbouwen. Het helpt ons
de complexiteit en de warboel wegwerken zodat we terug naar de basis kunnen
gaan naar de behoeften en problemen van mensen.
Een
reden voor het succes van enkele van de leading design organisations is intuïtie. Intuïtie heeft het
opmerkelijke vermogen om klaarheid aan de strategische beslissing te brengen
omdat het een subtiel kwalitatief en kwantitatieve balans blootlegt dat vaak
nodig is om alle stukjes met elkaar te doen klikken. We moeten onszelf
bevrijden van het rationele logische, lineaire model dat ons vastpint in een
snel bewegende en onzeker milieu. We hebben een vleugje finesse nodig en het
lef om met een schone lei te beginnen. We
need to rely on our gut.
Bill Gates en vele andere leiders geloven dat
business de meest sterke kracht is voor global change. Geen enkele andere
institutie, waaronder religies, regeringen, niet-gouvernementele organisaties,
heeft de middelen, ervaring, of efficiëntie om te handelen met de meest
uitdagende problemen inzake sociale zaken, milieu, onderwijs, infrastructuur,
gezondheid of financiële uitdagingen van vandaag en morgen. Om de wereld te
veranderen, moet de bedrijfswereld beginnen met zichzelf te veranderen.
We moeten onszelf veranderen naar het tijdperk
van creatieve kapitalisme, maar alleen als we onszelf aanpassen en nieuwe
manieren van zaken doen opnemen die de verwachtingen zullen vervullen voor een
positieve verandering.
Hoe een bedrijf veranderen naar een design thinking bedrijf
Een organisatie van design thinking creëert een
sterke inspirerende sfeer en gevoeligheid om het emotionele contract tussen
werknemers en organisaties tastbaar te maken.
Eén van die manier is om meer te volgen op de
intuïtie. Managers moeten intuïtie als iets echt beschouwen, geheugen als een
vijand, ervaring als een theorie en de eigen persoon als een hypotese. Wat de
uiteindelijke beslissing ook is, het zou, toch voor een deel, besloten moeten
worden door intuïtie. Design thinking leert ons om intuitie in het strategisch
proces te brengen.
Een andere manier is zakenmensen een sterkere
verbeelding te laten ontwikkelen. Het idee is dat logica in evenwicht wordt
gehouden met verbeelding. Design thinking is de meest effectieve manier om het
creatieve verbeeldingsvermoen toe te passen in planning en strategie.
Nog een andere manier is om verder te kijken
dan de onmiddelijke omgeving van de zakenwereld. Design Thinking kan managers
helpen denken over breedere systemen, afhankelijkheden, verwevenheid en de
gedragspatronendie opkomen in een wereld die de producten van de bedrijven wel
of eventueel niet zal aankopen. De industiële revolutie is voorbij, het
tijdperk van mass marketing ligt achter ons. Zelfs het tijdperk van
globalisatie lijkt gedaan. Vandaag en morgen zijn de eerste dagn in het
tijdperk van verwantschap. We liken, we delen, we hebben vrienden, we linken
in, we nodigen uit, we steunen, we connecteren. Bedrijven moeten hetzelfde
leren te doen.
De toekomstige uitdagingen zullen
multidisciplinaire denkers vereisen die eerst denken en dan aan oplossingen
werken. Het is nog niet duidelijk wie deze mensen zullen zijn. Uiteindelijk
zullen ze synthesitsten moeten zijn: mensen die zowel de analytische als emotionele
skills bezitten. Het is de taak van deze persoon om ideeën, informatie, mentale
modellen en mothodes uit verschillende disciplines samen te brengen en te
integreren en ze toe te passen op het oplossen van de grote problemen.
Alle afbeeldingen komen uit het boek, met uitzondering van de screenshot van de website.
Idea Couture, (2016), Idea Couture [ONLINE]. Available at: http://www.siteinspire.com/websites/6247-idea-couture [Accessed 25 April 2016].
Bronnen
Alle afbeeldingen komen uit het boek, met uitzondering van de screenshot van de website.
Idea Couture, (2016), Idea Couture [ONLINE]. Available at: http://www.siteinspire.com/websites/6247-idea-couture [Accessed 25 April 2016].
Geen opmerkingen:
Een reactie posten