Daan
Roosegaarde is een Nederlandse kunstenaar, innovator, designer. Hij kwam maandag 29 februari op de Phillipe De Woot awards zijn visie en manier van innoveren uiteenzetten.
Beginnen deed Daan Rosengaarde met de opmerking dat de focus te
vaak op één punt lag: de technologie, of het economische aspect en dat op die
manier het geheel onthechte van de gebruiker en de omgeving. Om dit te illustreren toonde hij vervolgens een filmpje van mensen in Azië die voor de eerste keer
een roltrap gebruikten. Het probleem was dat het een te grote stap was van die
mensen en dat de mensen onthecht werden van hun omgeving. Je moeten vertrekken
vanuit de situatie waarin mensen nu zijn. Met dat voorbeeld in het achterhoofd,
refereerde hij naar het principe van Raymond Loewy naar wat hij streeft in zijn
werk. MAYA: Most Advanced Yet
Acceptable. Het gaat om het vinden van de juiste balans tussen poëzie en
technologie. Hij probeerde zijn visie duidelijk over te brengen door tekst en
uitleg te geven bij een aantal projecten.
Het eerste
project was Lotus 7.0. De vraag kwam van de 17e eeuwse Sainte Marie
Madeleine kerk in Lille om het bezoekers aantal te verhogen nadat ze was
opgelapt. Kerken zijn op de dag van vandaag ‘disconected from reality’. Ze
kosten bakken geld om ze te restoreren en conserveren, maar niemand bezoekt ze
nog.
Rond die
periode kwam Daan Roosengaarde in contact met een folie dat zich een andere
vorm aannam als het in contact kwam met (lichaams)warmte. De studio ontwikkelde
een lotusbloem waarin zich een lamp bevindt. Als je rond de lotus wandelt in de
donkere kerk dan volgt de het licht waar je wandelt omdat de folies openen daar
waar jij passeert. Het geheel creëert dus een interactief spel van licht en
schaduw waarbij de installatie de kerk onthult als je er langs loopt.
De tweede
case die hij besprak was de Smart Hightway. Als het innovativiteit in de mobliliteit
gaat, bespreekt men vooral hoe de auto van de toekomst er zou gaan uitzien.
Miljarden euro’s zijn er al in geïnvesteerd. Het wegennetwerk komt zelden ter
sprake. Infrastructuur is iets wat zo goedmogelijk moet worden gedaan. Daan
Roosegaarde bracht hierin verandering door waarde toe te voegen aan de weg, en
niet te focussen op de kost. Hoe kunnen we wegen energie-neutraal maken, of
veiliger, of intelligenter. Samen met wegenbouwer Heijmans werkten hij en zijn
team een 20-tal ideeën uit over hoe de weg van de toekomst er zou kunnen
uitzien. Eén van de ideeën was om een coating aan te brengen die zichzelf
oplaad doorheen de dag en dan het opgeslagen licht uitzendt doorheen de nacht. Het
was opvallend hoe de oude, vastgeroeste conservatieve industrie van wegenbouw
openbloeit door ideeën als deze.
![]() |
Een bepaald soort coating laadt zich gedurende de dag op om dan 's nachts het licht terug uit te zenden. |
![]() |
Verf die pas zichtbaar wordt bij bepaalde temperaturen zou ons kunnen zeggen hoe veradelijk de baan erbij ligt. |
De
technologie herbruikte hij toen het Van Goghfoundation en de burgemeester van
het geboorteplaats van Van Gogh vroegen hoe ze de kunstenaar op één of andere
manier meer tot leven kunnen laten wekken. Elk jaar komen er honderden
toeristen, maar in die gemeente zelf is er niets meer van hem te zien.
Geïnspireerd op de sterrenwacht van Van Gogh legden ze een fietspad met die
lichtgevende coating. Op die manier bracht hij de cultuur tot leven. Het bracht
een massa in beweging en nooit was er zoveel media-aandacht geweest bij de
aanleg van een fietspad.
![]() |
Sterrennacht door Vincent Van Gogh |
![]() |
Het fietspad geïnspireerd op het werk van Van Gogh |
Het is niet
gemakkelijk om de juiste mensen overtuigd te krijgen, zegt Daan Roosengaarde.
Volgens hem moet je 80% bullshit bedwingen om 20% schoonheid te krijgen. Mensen
zeggen dat ze willen innoveren, maar als het puntje bij paaltje komt willen ze
het op de oude manier doen. Voor elk nieuw idee kwamen mensen met 10.000
redenen af om het niet te doen. “Ja, maar…” was een respons dat hij te vaak tegenkwam.
Zo vaak dat hij de ‘Ja, maar’-stoel ontwierp. Het is een stoel die bij het horen
van de twee creativiteits-dodende woorden een korte, maar stevige elektrische
stroom om de edele delen zet. “En het werkt”, voegde hij er met een knipoog aan
toe.
![]() |
De 'Ja, maar.'-stoel |
Je moet je
als innoverend individu je constant afvragen waarom de wereld is, zoals ze is.
Je mag niet alleen wachten op klanten of opdrachtgevers. Je moet zelf
initiatief nemen. Het duurt een tijd vooraleer verandering wordt aanvaard. Het helpt
als je botttom-up werkt. Door een plaats of moment te creëren waar mensen
anders gaan waarnemen, voelen, zien, ruiken of over bepaalde zaken nadenken,
kun je houdingen en gedrag gaan veranderen. De overheid moet niet langer zijn
burgers overtuigen, maar de burger overtuigt de rest van z’n bevolking en z’n
overheid.
![]() |
De Smog Free Tower |
Een
voorbeeld hiervan was het Smog Free project. Op een dag keek hij in Peking
vanuit z’n hotelkamer en kon door de smog amper een hand voor z’n zicht zien.
De Chinese overheid weet dat en investeert miljarden dollars om het probleem te
verhelpen.
Rotterdam
kent het probleem ook, alleen in mindere mate. Daar ontwikkelden ze ’s werelds grootste
stofzuiger. De lokale overheid van China stond eerst niet te springen om het
ook in hun steden te plaatsen omdat volgens hen mensen dan weten dat we
vervuild zijn. Daan Roosegaarde had als repliek dat de mensen sowieso al niet
het idee hadden dat China de meest zuivere stad is.
Wat ze
overhielden was zwart poeder. We konden het niet zomaar weggooien, vertelde Daan
Roosengaarde. In een circulaire economie bestaat er geen afval. Wat de ene
overhoudt is grondstof of voedsel voor de ander. Na de analyse bleek dat het
smog-poeder voor 42% uit koolstof bleek te bestaan. Hij had onthouden dat als
je koolstofatomen onder een hoge druk houdt, je diamanten bekomt. Diamanten
blijken te lastig zijn om te maken, maar ze zijn er wel in gelukt om de
koolstof te doen kristaliseren. Wat uit de lucht wordt gefilterd wordt
uiteindelijk gebruikt voor ringen en oorbellen. Eén ring staat voor 1000 m3
propere lucht. Op die manier gebeurde er iets interessant: het afval werd de ‘enabler’,
de ‘empowerer’. De innovatie gebeurde niet alleen op technisch gebied, maar ook
op sociaal vlak wanneer de mensen schone lucht in vorm van juwelen aan elkaar
geven.
![]() |
Het afval dat overblijft na het filteren van de lucht. |
![]() |
Het afval wordt onder hoge druk samengedrukt en verwerkt in juwelen. |
Het laatste
project dat hij besprak was waterlicht. Nederland ligt voor het grootste
gedeelte onder water, maar veel mensen zijn er zich niet bewust van. In
Amsterdam projecteerden ze hoe hoog het water zou komen als de zee zich zo ver
zou strekken. Mensen kwamen samen en deelden hun verhalen van toen het mis ging
en de dam brak en hun ideeën over de toekomst.
Afsluiten
deed hij met de drie frustrerende fases bij vernieuwende ideeën. In de eerste
fase wanneer je je idee presenteert zijn er altijd mensen die er afstand van nemen:
‘je kan dit niet doen’ of ‘het is niet mogelijk’ zeggen ze dan. Bij de tweede fase wanneer je het prototype
toont of een andere manier waarop je hen laat zien dat het wel mogelijk is,
zeggen ze ‘de wetgeving staat dit niet toe, het is niet legaal’. Maar de meest
frustrerende fase is de laatste, wanneer alles technisch is uitgewerkt en
iedereen zijn goedkeuring heeft gegeven. Dan komen mensen dolenthousiast naar
je toe en zeggen: ‘Dat is een goed idee! Waarom heb je dit niet eerder gemaakt?’.
Bronnen
Fillmpje
Best Supid Videos. (2013). People Using The Escalator For The First Time. [Online Video]. 2 November 2013. Available from: https://www.youtube.com/watch?v=8EcuTijAkCA. [Accessed: 15 April 2016].
Afbeeldingen
De afbeeldingen zijn geschikt in volgorde van voorkomen.
Studio Roosegaarde, (2012), Lotus [ONLINE]. Available at:https://www.studioroosegaarde.net/project/lotus/photo/#lotus-dome [Accessed 3 April 2016].
Studio Roosegaarde, (2012), LOTUS DOME Turns House Of God Into A "Techno-Church" [ONLINE]. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=7T-z2ibOfjM [Accessed 3 April 2016]
Studio Roosegaarde, (2014), Glowing Lines [ONLINE]. Available at:https://www.studioroosegaarde.net/project/smart-highway/photo/#smart-highway [Accessed 3 April 2016].
Studio Roosegaarde, (2014), Dynamic Paint [ONLINE]. Available at:https://www.studioroosegaarde.net/project/smart-highway/photo/#smart-highway [Accessed 3 April 2016].
Daan Roosegaarde & Heijmans, (2013), Sterrennacht [ONLINE]. Available at:http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/24/fietsen-over-de-sterrennacht-van-gogh-en-roosegaarde-smelten-samen [Accessed 3 April 2016].
Studio Roosegaarde, (2014), Van Gogh path [ONLINE]. Available at:https://www.studioroosegaarde.net/project/smart-highway/photo/#van-gogh-path [Accessed 3 April 2016].
Studio Roosegaarde, (2013), Ja, maar-stoel [ONLINE]. Available at: http://www.cyrielkortleven.com/wp-content/uploads/2014/04/Screen-Shot-2014-04-08-at-20.36.57.png [Accessed 3 April 2016].
Studio Roosegaarde, (2015), Smog Free Tower [ONLINE]. Available at:https://www.studioroosegaarde.net/project/smog-free-project/photo/#smog-free-project [Accessed 3 April 2016]
Studio Roosegaarde. (2012). TEDx 2011 Daan Roosegaarde: Using technology for poetry. [Online Video]. 6 March 2012. Available from: https://www.youtube.com/watch?v=pl_GJHvKo8Y. [Accessed: 4 April 2016].
Studio Roosegaarde, (2014), Van Gogh path [ONLINE]. Available at:https://www.studioroosegaarde.net/project/smart-highway/photo/#van-gogh-path [Accessed 3 April 2016].
Studio Roosegaarde, (2015), Smog Free Project [ONLINE]. Available at:https://static.nrc.nl/spoetnik/files/2015/09/SmogFree-ProjectRoosegaarde6.jpg [Accessed 3 April 2016].
Studio Roosegaarde, (2015), Smog Free Jewellery [ONLINE]. Available at:https://www.studioroosegaarde.net/project/smog-free-project/photo/#smog-free-project [Accessed 3 April 2016].
Studio Roosegaarde, (2015), Smog Free Jewellery [ONLINE]. Available at:https://www.studioroosegaarde.net/project/smog-free-project/photo/#smog-free-project [Accessed 3 April 2016].
Informatie
Studio Roosegaarde. 2016. Projects. [ONLINE] Available at:https://www.studioroosegaarde.net/projects/#windlicht. [Accessed 4 April 2016].
Geen opmerkingen:
Een reactie posten