De GPS-tool
van Flanders DC is een methode om verschillende stakeholders aan dezelfde tafel
te zetten met het doel om ideeën te genereren op een bepaalde uitdaging. Het is
een proces dat bestaat uit 5 fases. In de eerste fase worden er ideeën
gegenereerd, in de tweede fase worden deze in groep beoordeeld om dan
vervolgens individueel beoordeeld te worden. De beste drie ideeën worden
vervolgens uitgewerkt en uiteindelijk gepresenteerd of verwerkt in een verslag.
Het gebruik
van de GPS-tool gebeurt aan een tafel met een zo breed mogelijk gemixt team. Op
de site van Flanders DC spreekt men van een verhouding 1/3 interne en 2/3 externe
medewerkers. Bij de drie verschillende
Bridee-events waaraan ik geparticipeerd heb, was dit nooit het geval. Telkens
waren een 40-tal personen aanwezig, waarvan telkens maar één tot maximaal zeven
personen geen productontwikkeling studeerden. De tafel zat dus vol met studenten
productontwikkeling uit de derde bachelor en eerste master. De ideeën hadden
dus minder verschillende invalshoeken door deze homogeniteit.
Zoals
eerder gezegd wordt er in de eerste fase gebrainstormd. Aan de tafel worden de mensen in groepjes van
twee of drie personen verdeeld, uiteraard zijn deze groepen gemixt qua
achtergrond. Op de tafel ligt een schijf. De schijf is onderverdeeld in 6
sectoren. Aan de 6 sectoren zijn 5 trends en één wildcard gekoppeld die de
deelnemers moeten inspireren om oplossingen te bedenken op de kritische vraag. De
trends zijn bijvoorbeeld ‘learning from nature’, ‘systemic mobility’, ‘megapolis
society’, ‘expansion of tradition’, ‘the metaverse’, ‘the age of image’, ‘the
big buzz’, etc. Op de wildcard
sector mogen alle zotte ideeën worden geplakt, alle ideeën die nergens anders
kunnen worden ondergebracht. Per groepje behandel je één trend tegelijk. Na een
bepaalde tijd schuif je de schijf door en wordt je geïnspireerd door de
volgende trend. Bij elke nieuwe trend, begint je groepje met het lezen van de
ideeën die al zijn opgeplakt. Ideeën die samen horen, kunnen bijeen worden
geplakt. Op eerdere ideeën kan worden verder gebouwd. Zo herhaalt het hele
proces zich tot je uitkomt aan de sector met de trend waar je begonnen bent.
Nadat de
tijd op is en alle ideeën zijn neergeschreven, beoordeel je de ideeën in
hetzelfde groepje waarmee je daarvoor hebt samengewerkt. Het is de bedoeling
dat je samen overlegt en discussieert. Rond de tafel lopen en vragen stellen
aan leden van andere groepjes maken een belangrijk deel uit van deze tool. Het quoteren
van goede ideeën gebeurt met behulp van gekleurde stickers. Elk team krijgt een
tiental stickers en het is de bedoeling dat ze deze op de post-its kleven. Hoe
meer gekleurde bollen een post-it telt, hoe beter het idee. Als iedereen heeft
gestemd worden de tien ideeën met de meeste stickers op een apart bord gehangen.
Vervolgens krijgt iedereen zelf drie stickers om van die tien ideeën een
selectie te maken van de top tien ideeën.
De ideeën die zijn geselecteerd worden verder uitwerkt op een projectfiche. Daarop wordt het idee kort gedefinieerd, worden de voordelen opgesomd, de nadelen en belemmeringen en de oplossingen die hiervoor kunnen worden bedacht. Uiteindelijk hebben we dan onze ideeën gepresenteerd aan de andere tafels gepresenteerd.
In praktijk
ging het als volgt: na de lezing te hebben gevolgd en de gratis pizza en het
gratis pintje te hebben geconsumeerd, schoven we onze stoel richting de tafel
en begonnen we te brainstormen, zoals de tool het voorschrijft. De uitdagingen
waren de volgende: “Hoe kunnen we mensen in ontwikkelingslanden empoweren?”, “Wat
zijn de nieuwe functies van het Flandria-schip van de toekomst?” en “Hoe
beleven we sport en ontspanning in de Smart City of Antwerp 2025?” Deze vage
centrale vragen in combinatie met de eerder benoemde trends op een late
dinsdagavond zorgde zoals te verwachten voor de meest vage ideeën. Hoewel we
telkens oprecht voor de beste ideeën kozen, had ik telkens het gevoel als ik
vooraan stond, dat het eindresultaat een idioot, absurd en onhaalbaar idee was.
Ik was niet de enige met dat gevoel. Axel Enthoven, die als enige van de
personen die een lezing gaf bij de brainstorm bleef, was zichtbaar teleurgesteld
in het niveau van onze ideeën en nadat we onze ideeën hadden gepresenteerd had
hij in tien punten uitgelegd waarom we er niet in geslaagd zijn de opdracht te
vervullen. Het was wel te verwachten dat hij niet direct de meerwaarde onze 'top ideeën' (de alles-kan-alles-mag-boot en de temptation-island-boot die uit twee aparte delen zou bestaan) zou inzien.
Ondanks dat
het eindresultaat niet altijd het verwachte niveau had, zie ik toch wel de
meerwaarde van de tool in. Een gemeenschappelijk doel doet alle neuzen dezelfde kant op wijzen en ideeën kunnen worden opgebouwd door constructief overleg. De tool brengt de verschillende stakeholders tezamen aan
een tafel en creëert een mogelijkheid om in groep nieuwe ideeën te ontwikkelen
die voor elke fase en voor elke stakeholder een meerwaarde kunnen bieden.
Handleiding GPS by Fladers DC. (2016). 1st ed. [pdf] Leuven: Flanders District of Creativity vzw, pp.7,8,9,10,11,14,16,17,20,21,22. Beschikbaar op: http://www.flandersdc.be/sites/default/files/gps-nl.pdf [Geraadpleegd op 4 Apr. 2016].
Flanders DC, (2016), Mogelijke opstelling [ONLINE].
Beschikbaar op:http://www.flandersdc.be/sites/default/files/gps-nl.pdf [Geraadpleegd op 4 april 2016]
Bronnen
Handleiding GPS by Fladers DC. (2016). 1st ed. [pdf] Leuven: Flanders District of Creativity vzw, pp.7,8,9,10,11,14,16,17,20,21,22. Beschikbaar op: http://www.flandersdc.be/sites/default/files/gps-nl.pdf [Geraadpleegd op 4 Apr. 2016].
Afbeelding
Flanders DC, (2016), Mogelijke opstelling [ONLINE].
Beschikbaar op:http://www.flandersdc.be/sites/default/files/gps-nl.pdf [Geraadpleegd op 4 april 2016]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten