Dries De
Roeck heeft een achtergrond in industrieel ontwerpen (productontwikkeling) en
leidt alles wat te maken heeft met in-house onderzoek bij het creatieve bureau
Studio Dott. Hij kwam dinsdag 15 maart spreken over innovatie en interactie.
Dries De
Roeck begint z’n presentatie met de opmerking dat ‘the internet of things’ een
leeg buzz-woord geworden is. Het is een woord geworden dat vandaag de dag haast alles kan betekenen. Door de Big Data, die gekenmerkt wordt door z’n
grote hoeveelheid, grote verscheidenheid en grote snelheid, hebben we nu een
enorme hoeveelheid data waar we niet van meten wat er mee te doen. Een
voorbeeld hiervan is data.london.gov.uk,
een website die alle data van Londen toont, maar er niet echt iets mee in de praktijk omzet.
Volgens Dries De Roeck wordt er vandaag te veel gefocust op data en te weinig op de mensen. Het
leven van mensen, zoals het echt is, zit vol wendingen en is niet altijd zo gesynchroniseerd zoals
we willen of denken. We hebben nood aan goed functionerende digitale producten die ruimte
laten voor de onvoorspelbaarheid van het alledaagse bestaan. Er moet meer
worden gedacht in systemen, niet enkel in producten. Een app wordt te vaak
bedacht als product en dan bekom je apps die je zeggen wanneer je je plant
water moet geven omdat de makers denken aan ‘iets dat ons waarschuwt en ons een
melding geeft’.
Om te
illustreren wat hij bedoelde, haalde hij er PopBike bij - een app gemaakt ter
gelegenheid van AppsForGhent. Het probleem in Gent is dat er daarheen de dag te
weinig (stads)fietsen zijn voor toeristen die de stad willen ontdekken of pendelaars
die hun werk met de fiets willen bereiken. Door het POP-device te integreren in
de fiets willen ze een communicerend systeem creëren voor de stad Gent door
gebruik te maken van sensor data en open data. Het POP-device is uitgerust met een sensor die niet alleen de wegkwaliteit en de
luchtkwaliteit meet, maar ook of je een ongeluk of aanrijding hebt gehad. De app zou vertellen waar beschikbare fietsen
zijn. Wanneer je een fiets gevonden hebt kan je via de app kiezen voor de
gezondste route, de veiligste of de snelste, gebruik makend van de sensor data.
De verzamelde data kan het device ook versturen naar de stad Gent, zodat zij
weten welke fietspaden moeten hersteld worden of waar gevaarlijke plaatsen zijn
en waar de meeste aanrijdingen gebeuren. Op die manier creëerden ze een
volledig systeem met aandacht voor alle interacties en niet enkel een product
dat op zichzelf staat tussen de elementen van dat systeem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten