12 mei 2016

Pieter Lesage / Synergie Design & Business

Pieter Lesage is de man rechts.

Pieter Lesage is de oprichter van Studio Dott. Hij kwam op het slotevent van Bridee een introductie geven over de synergie tussen design en business en het effect ervan op innovatie en ondernemerschap.

Business of Design


Ten eerste besprak hij de Business of Design. Omdat er veel laatstejaars studenten aanwezig waren overliep hij snel een e een aantal keuzes die je als ontwerper moet maken.

  • Werk je als intern of extern?
  • Word je betaald volgens het principe van projectbudget of volgens regie?
  • Werk je als freelancer, of richt je een studio op? (Als freelancer zou je volgens Pieter Lesagne meer verdienen, maar minder impact maken)
  • Maak je het zelf of laat je het maken?
  •  Werk je als merk of als ontwerper?
Door de keuzes die je maakt bepaal je welk soort ontwerper je wordt. 

Een idee bedenken is volgens hem het meest eenvoudige van het ontwikkelingsproces. Het uitwerken van het concept is al iets moeilijker, maar de grote moeilijkheid zit’em in het op de markt brengen van het idee. Dit is iets wat Koen Elsen en Eva Floorizone ook hebben bevestigd tijdens het panelgesprek.

De designwereld is het slachtoffer geworden van z'n eigen succes. Jarenlang hebben designers gepredikt dat design belangrijk is. De businesswereld heeft dit ontdekt en is begonnen met designstudio's op te kopen om intern een sterke design-cultuur te hebben. Bedrijven als Google, McKinsey, Deloitte en Looner kochten de grote designstudio's over, maar die overnames zijn zelden succesvol. Vaak is het team van het bedrijf dat is overgekocht na een jaar weg. 

Design of Business


Als het over Design of Business gaat verschilt de aanpak van de ontwerper van de andere consultancies door van buiten naar binnen te kijken. Conventionele consultancies doen vaak eerst een SWOT-analyse om de sterktes bloot te leggen om erna op te focussen, maar designers kijken wat de klant nodig heeft en wilt en laat de business daarop matchen. Het gevaar volgens Pieter Lesage is dat er teveel zou gefocust worden op de wensen op de klant zodat het fundamenteel innoveren belemmerd zou worden. Er moet worden opgelet dat er meer gebeurd dan enkel een evolutie van de business. Af en toe moet er ook een revolutie plaatsvinden.



Het ontwerpen begrenst zich niet enkel meer tot het ontwerpen van enkel producten. Meer en meer wodt de interactie van de technologie en de mensen ontworpen, dan de technologie zelf. 

Grote invloeden voor de komende jaren zijn: self driving cars, robots, Internet of Things en Mass custumization.


Bronnen afbeeldingen


Studio Dott, (2013), Studio Dott opent kantoor in Hong Kong [ONLINE]. Available at:http://www.studiodott.be/assets/621/e40ca956-5c55-11e3-a1bf-5f62b4b6ee5c_original.jpg.h380.jpg.568_normal.jpg [Accessed 13 May 2016].

Mercedes Benz, (2015), Mercedes Self driving car [ONLINE]. Available at:http://b.fastcompany.net/multisite_files/fastcompany/imagecache/slideshow_large/slideshow/2015/01/3040442-slide-s-1-why-mercedess-self-driving-car-is-so.jpg [Accessed 13 May 2016].

Geen opmerkingen:

Een reactie posten