1 mei 2016

Joep Frens / Designing for Rich Interaction


Als inleiding voor de opdracht van user experience design hadden een les over Rich Interaction. De les ging voor een deel over het onderzoek van Joep Frens. Het onderzoek leek me in kader van de exploratie-opdracht waardevol om er meer over te weten te komen. De tekst is ook hier een aaneenschakeling van fragemten en is grotendeels overgenomen uit de samenvatting van Joep Frens zelf.

Voor mij vormt Rich Interaction Design het antwoord op de problematiek die Jonathan Ive, de hoofdontwerper van Apple, ter sprake brengt in de onderstaande video vanaf 6:38.


De uitdaging


De vormgevingsvrijheid die geboden wordt als consequentie van het gebruik van moderne elektronica wordt uitgebuit om de vorm van producten uit te laten drukken wat er mee gedaan kan worden. Hierdoor kan informatie-voor-gebruik worden aangeboden die is geïnspireerd op de functionaliteit en kan de interactie met producten worden ontsloten voor alle vaardigheden van de mens. Om dit te realiseren wordt een nieuwe aanpak voor het ontwerpen van interactieve producten voorgesteld die ontwerpgestuurd is: een integraal ontwerpproces dat op het traditionele ontwerpproces is geïnspireerd waar de drie eigenschappen, vorm, interactie en functie tegelijkertijd worden geëxploreerd en ontworpen en waardoor de resulterende producten een eenheid van vorm, interactie en functie verwerven.

De aanpak: onderzoek door ontwerpen.


Dit is een onderzoeksaanpak waarin producten worden ontworpen om de implicaties van bepaalde theorieën in de praktijk te exploreren. Een ‘onderzoek door ontwerpen’ proces genereert kennis over de producten die ontworpen worden en kennis over het proces van het ontwerpen van die producten. Deze kennis is conditioneel maar kan worden gegeneralizeerd als ontwerp specificaties voor toekomstige producten en in nieuwe theorie of raamwerken. Dit kan gedaan worden onder de voorwaarde dat de onderzoeker zijn theoretische uitgangspunten expliciteert om een context te scheppen voor de gegenereerde kennis.

Context


De context van proefschrift wordt gevormd door de twee bestaande onderzoeksgebieden: tastbare interactie en de directe perceptie-theorie.

     Tastbare interactie


Het onderzoeksgebied van ‘tastbare interactie’ houdt zich bezig met het fysiek maken van digitale informatie en digitale functionaliteit. Het maakt het rijk van het digitale toegankelijk voor de perceptueel-motorische vaardigheden van de mens.

     Directe Perceptie-theorie


Deze theorie stelt dat de mens zijn omgeving in termen van actie-mogelijkheden waarneemt. De theorie geeft inzicht in hoe informatie-voor-gebruik kan worden aangeboden door het gebruik van expressieve vorm.

De Onderzoeksmethode


Er werden vijf digitale camera's concepten ontworpen die samen een breed oplossingsdomein voor rijke interactie bestri­jken. Er zijn vijf thema’s gedefiniëerd die allemaal in het rijke-interactieparadigma passen om het creatieve ontwerpproces te ondersteunenvijf digitale camera concepten ontworpen die samen een breed oplossingsdomein voor rijke interactie bestri­jken. Er zijn vijf thema’s gedefiniëerd die allemaal in het rijke-interactieparadigma passen om het creatieve ontwerpproces te ondersteunen.

5 concepten van een digitale camera

1. Een digitale camera met een minimaal aantal bedieningselementen
2. Een digitale camera met één bedieningselement voor elke functie
3. Een digitale camera die op het lichaam past
4. Een digitale camera die slechts een aanraakgevoelig scherm gebruikt
5. Een digitale camera die geen labels op zijn bedieningselementen heeft

De conceptuele ontwerpen zijn uitgewerkt tot fysieke mock-ups. Tijdens het ontwerpen van de vijf camera concepten bleken twee kenmerkende karakteristieken steeds naar voren te komen als resultaat van het integreren van vorm, interactie en functie. Ten eerste, actie-mogelijkheden die relevant zijn voor de gebruiks-modus (Mode-Relevant Action-Possibilities - MR APs): zulke actie-mogelijkheden worden alleen aangeboden voor gebruik als ze relevant zijn voor de gebruiks-modus. 

Mode-relevant action-possibilities (MR APs)

Ten tweede, het weerspiegelen van de gebruikstoestand (mode) in de fysieke toestand (Mode-of-Use Reflected in Physical State - MURPS): de vorm is verschillend in elke gebruikstoestand. Deze twee karakteristieken vormen het verschil tussen een product met rijke-bedieningselementen en een product met conventionele-bedieningselementen.

Mode of use reflected in physical state (MURPS)

Het eerste experiment


Er is een eerste, exploratief experiment opgezet om de mock-up van de RUI camera te vergelijken met een mock-up van een conventionele camera.

     Twee conclusies


Ten eerste, om de kwaliteit van een interactiestijl vast te stellen zijn werkende, interactieve prototypes essentieel.

Ten tweede, om verschillende interactiestijlen te vergelijken moet de invloed van de vorm, voor zover mogelijk, constant gehouden worden. Hierom is er besloten tot het bouwen van een werkend prototype van de RUI camera. Bovendien is dit prototype modulair ontworpen zodat er verschillende modules, elk met verschillende bedien­ingselementen, in geplaatst kunnen worden.

Module 1: Interactiestijl van de RUI camera
Module 2: MURPS maar geen MR APs.
Module 3: MR APs maar geen MURPS
Module 4: Interactiestijl van een conventionele camera.

Vier variaties van de interface

Door steeds één van deze modules in het prototype te monteren kunnen er vier verschillende camera’s worden gevormd.

Het tweede experiment


In een tweede experiment zijn de kwaliteiten van de vier interactiestijlen onderzocht en is het rijke-interactieparadigma vergeleken met het conventionele interactie paradigma. Een belangrijk aspect van rijke interactie is de esthetische kwaliteit van de interactie zelf. Daarom betreft de eerste hypothese de esthetiek van de interactie. Vervolgens zijn de verschillen tussen de interactiestijlen onderzocht. De tweede, derde en vierde hypothese betreffen de verschil-kara­kteristieken. Deze karakteristieken zijn de onafhankelijke variabelen van het experiment. De vijfde hypothese, tot slot, betreft twee maten voor de bedienbaarheid van systemen: efficiëntie en effectiviteit. De vier camera’s zijn getest in een levensechte omgeving, een fotostudio. Elke participant gebruikte alle vier de camera’s met de opdracht om drie mooie foto’s te maken van een stilleven. 

Werkend prototype van de RUI camera

De analyse van het experiment wijst op de aanwezigheid van esthetische interactie in de RUI camera, de camera die zowel MR APs als MURPS heeft. Het experiment laat ook zien dat MR APs het waargenomen gebruiksgemak positief beïnvloeden. Bovendien worden de camera’s die MR APs hebben hoger gewaardeerd dan de andere camera’s. MURPS daarentegen lijkt het waargenomen gebruiksgemak niet te beïnvloeden, niet positief, maar ook niet negatief. Tot slot, er kon niet worden aangetoond dat de RUI camera verschilt van de andere camera’s wat betreft efficiëntie of effectiviteit. De enige camera die verschilt op deze maten van de andere camera’s is de camera die wel MURPS heeft maar geen MR APs. Dit wordt toegeschreven aan een specifiek probleem in het gebruik dat zich bij die camera manifesteerde tijdens het experiment.

Besluit: rijke interactie


Rijke interactie: Een paradigma voor interactieve consumentenproducten dat resulteert in een eenheid van vorm, interactie, en functie en dat de menselijke vaardigheden (perceptueel-motorische vaardigheden, cognitieve vaardigheden en emotionele vaardigheden) volgt in het aanbieden van informatie-voor-gebruik, daarmee de weg vrijmakend voor esthetische interactie.

     Drie belangrijke aspecten


Ten eerste, om voor rijke interactie te ontwerpen moet men vorm, interactie en functie inte­greren. Vorm, interactie, functie en de relaties daartussen worden gelijktijdig geëxploreerd en ontworpen.

Ten tweede, rijke interactie volgt de menselijke vaardigheden in het aanbieden van informatie-voor-gebruik. Dat betekent dat de informatie-voor-gebruik niet abstract wordt aangeboden, maar dat de functionaliteit direct toegankelijk is door middel van expressieve vorm. De directe-perceptietheorie is daarvoor een inspiratiebron.

Ten derde, de eenheid van vorm, interactie en functie gecombineerd met de op de menselijke vaardigheden geïnspireerde informatie-voor-gebruik maakt de weg vrij voor esthetische inter­actie.

Reflectie van Joep Frens


Reflecterend op de ‘onderzoek door ontwerpen’ methode wordt de tijdens dit onderzoek gegenereerde kennis bespro­ken. Het idee van rijke interactie overschrijdt de grenzen van bestaande raamwerken van kennis. Dit is een gevolg van de onderzoeksaanpak: de specifieke kijk van een productontwerper leidt tot andere waardevolle inzichten dan de kijk vanuit andere onderzoeksgebieden. De gegenereerde kennis kan worden toegepast binnen het gebied van de interactieve consumentenproducten. Tenslotte wordt er gepleit voor het ontwerpen als kennisgenerator. Ontwerpers stellen andere vragen, en dat leidt tot andere antwoorden. Het beantwoorden van die vragen is alleen mogelijk door te ontwerpen.


Bronnen


Informatie


FRENS, J. (2006).Designing for Rich Interaction:Integrating Form, Interaction, and Function Samenvatting. 1st ed. [ebook] Eindhoven: University of Eindhoven, pp.1,2,3. Available at: https://blackboard.uantwerpen.be/webapps/blackboard/execute/content/file?cmd=view&content_id=_699599_1&course_id=_33291_1 [Accessed 2 May 2016].

FRENS, J. (2006). DESIGNING FOR RICH INTERACTION: INTEGRATING FORM, INTERACTION, AND FUNCTION. 1st ed. [ebook] Eindhoven: University of Eindhoven, pp.5,6,7. Available at: http://www2.uiah.fi/~ikoskine/actres/pdf/Readings/02-frens.pdf [Accessed 2 May 2016].

Afbeeldingen


Joep Frens, (2006), Camera [ONLINE]. Available at: http://www.idemployee.id.tue.nl/j.w.frens/Rich%20Interaction/Images/Camera_s.jpg [Accessed 2 May 2016]

Alle andere afbeeldingen komen uit: 

FRENS, J. (2006). DESIGNING FOR RICH INTERACTION: INTEGRATING FORM, INTERACTION, AND FUNCTION. 1st ed. [pdf] Eindhoven: University of Eindhoven, pp.5,6,7. Available at: http://www2.uiah.fi/~ikoskine/actres/pdf/Readings/02-frens.pdf [Accessed 2 May 2016].

Geen opmerkingen:

Een reactie posten