Tony Fadell is een Libanese-Amerikaanse ingenieur, designer, ondernemer en investeerder. Als consultant bij Apple was hij degene die het concept van wat later de iPod zou worden voorstelt aan Steve Jobs, waarna laatstgenoemde enthousiast mee aan boord springt. Tony Fadell werd vervolgens vast aangenomen en werd uiteindelijk Senior Vice President of the iPod Division. In 2008 verliet hij het nest om Nest labs op te richten. De Nest rookdetector en Nest thermostaat zijn de eerste stappen richting the connected/conscious home. Tot op de dag van vandaag zorgen we voor ons huis: er is een lek hier of er moet iets hersteld worden daar. The conscious home - zoals het vaak wordt genoemd - zou volgens Tony Fadell ons kunnen vertellen wanneer iets kapot zou gaan, zodat we proactief zouden kunnen reageren. Fadell verkocht Nest begin 2014 voor 3,2 miljard dollar aan Google. Vandaag de dag leidt hij de Google Glass divisie omdat hij ervan overtuigd is dat het ware potentieel er nog niet is uitgekomen.
![]() |
Het eerste prototype van de iPod dat Tony Fadell voorstelde aan Steve Jobs |
De keuze voor Tony Fadell ligt dus voor de hand als je ziet wat hij en zijn teams waarvan hij deel uitmaakte, verwezenlijkt hebben. Ik koos voor een interview met Scott Belsky, CEO van Behance, omdat op een korte tijd, Tony een reeks van heel interessante punten aanraakt over o.a. het belang van shipping, deadlines en mijlpalen en praten tot de juiste mensen. Ook het verschil in het beleid tussen Phillips en Apple en wat de gevolgen zijn voor de leden van het team boeit me enorm.
Vooraleer
hij begon, had hij een klein woord over zijn carrière in Silicon Valley.
Als hij
zijn carrière overloopt, bestond het eerste decenium fouten maken en daaruit
leren. In het tweede decenium paste hij de kennis en de dingen die hij had
geleerd toe. Nu, in het derde decenium mentort hij teams met de ervaring en de kennis
die hij heeft vergaard.
Zijn
interesse zal altijd bij zowel ‘atoms’ als bij ‘elektrons’ liggen, niet enkel ‘atoms’.
Dit om de simpele reden dat alles wat we voelen, zien, proeven, ruiken,… zijn
atomen. Om die reden wil hij verder bouwen met zowel atomen en zeer slimme
elektronen.
Prototyping
Het eerste
onderwerp dat hij bespreekt is prototyping. Er bestaan verschillende soorten en
er is niet één juiste manier om het te doen.
Hij wijst
er wel op dat je altijd het punt waar je met je product gaat differentiëren,
moet prototypen. De reden waarvoor uw product bestaat, is omdat het iets anders
of speciaal doet dan wat al bestaat. Je moet dus het echte probleem behandelen,
en niet het eerste beste aspect prototypen dat gemakkelijk te maken is.
De reden
hiervoor is omdat het punt waar je gaat differentiëren; het schema, het budget,
het team en of de haalbaarheid bepaalt. Het is dus belangrijk om dit aspect zo
diep mogelijk te bekijken zodat je een zo goed mogelijk beeld hebt van het
idee.
![]() |
Uiteindelijk werd Tony Fadell Senior Vice President van de iPod divisie |
Doorgaan of opnieuw beginnen?
Volgens
Tony Fadell zijn er twee soorten situaties waarbij je de beslissing moet nemen
om het project te aborteren of de ontwikkeling te laten doorgaan.
De eerste
situatie is een situatie waarbij je producten of diensten aan het ontwikkelen
bent die gelijkaardig zijn aan voorgaande projecten. Door de ervaring die je
doorheen je carrière hebt opgebouwd heb je een gevoel ontwikkeld die je zegt hoe
ver je het project kan laten leven zonder dat het weken voor je het op de markt
brengt ineenstort.
In het
tweede geval ontwikkel je een product waarbij je geen idee hebt of het haalbaar
is. In dat geval haal je er experten bij. Luister naar de experten, maar wees
kritisch. Soms kunnen zij ook fout zijn.
Deadlines en mijlpalen
Deadlines
zijn belangrijk voor twee redenen, legt Fadell uit. De eerste is omdat ze vermijden
dat een project te lang aansleept zonder dat er dingen worden gerealiseerd of
mijlpalen worden bereikt. Als dit zou gebeuren verliest het team zijn interesse
en zijn ze gefrustreerd en niet meer emotioneel betrokken met het project. Het
bereiken van mijlpalen bij deadlines betekent dat je iets hebt geleerd. Deze
nieuwe kennis zal de inhoud van de volgende mijlpaal bepalen. Daarbij kan je
ook teruggaan naar de vorige mijlpaal als het fout gaat.
Ten tweede reden waarom deadlines belangrijk
zijn, omdat je iets op de markt moet brengen. “Waarom?”, vraagt Tony Fadell
zich luidop af. Omdat het belangrijk is dat de mensen die deel uitmaakten van
het team iets op hun cv kunnen zetten. Ze moeten bij hun volgende sollicitatie
kunnen tonen dat ze iets hebben verwezenlijkt of dat ze op z’n minst iets
hebben geleerd.
Pitchen
Volgens
Tony Fadell zijn er drie belangrijke aspecten bij pitchen: passie, presentatie
en partnership.
Ten eerste
is het belangrijk dat je je project met passie verkoopt, dat spreekt voor
zichzelf. Maar het is ook belangrijk om met een bepaalde doordachtheid voor de
dag te komen, waarbij je echt introspectief bent om goed te communiceren.
Presentatie
houdt in dat je met voldoende oog naar de details hebt gekeken zodat de mensen
die aan de andere kant van de tafel zitten zien dat je begrijpt wat er nodig is
om dit product te maken. Je moet laten overkomen dat je weet wat de risico’s
inhouden en de uitdagingen waarvoor je zal staan doorheen het hele proces. Het
is belangrijk dat je zij zien dat je weet dat het geen walk in the park wordt.
Tenslotte
is ook nog partnership: dat zijn de mensen aan wie je je idee aan het verkopen
bent. Het is van kapitaal (snap je’m?) belang dat je je verhaal verteld aan de
juiste mensen, de beslissingsmakers. Je moet je verhaal vertellen die verder
kijken dan het rationele en ook emotioneel betrokken zijn. Daarbij moeten zij je
de hulp beteken voor jouw team wanneer andere teams het project willen
saboteren.
Belangrijk
bij de keuze van de mensen waaraan je verhaal gaat vertellen, is het nakijken
van hun trackrecord. Als voorbeeld vergelijkt hij twee voormalige werkgevers.
Phillips gaf vaak groen licht aan het beginstadium van een productidee, maar
voor elke 10 projecten, 9 sneuvelden en ze sneuvelden niet in de beginfase,
maar weken voor ze op de markt werden gebracht. Het was niet lastig om groen
licht te krijgen en het project te starten, maar om het product op de markt te
brengen. Apple werd bestuurd met een tegenovergestelde visie: minder dan 2%
projecten sneuvelden ooit in Cupertino, maar het was zeer lastig om een project
te starten.
Twijfel
Twijfel is
er altijd en zal er altijd zijn, zegt Tony Fadell. Wanneer je probeert te
vernieuwen en te innoveren zal er altijd twijfel en onzekerheid zijn. Als dat
er niet is, is het te gemakkelijk, ben je niet ambitieus genoeg, push je de
grenzen van het mogelijke niet ver genoeg. Geen twijfel kan ook betekenen dat
je niet diep genoeg bezig bent met de details omdat je het probleem nog niet ziet
of begrijpt. Aan het einde van de dat moet het voelen zoals je op een rolercoster hebt gezeten, want indien je niet dit gevoel hebt gehad dan ben je niet bezig met iets uniek.
Bronnen
Presentatie
99U. (2012). Tony Fadell: On Setting Constraints, Ignoring Experts & Embracing Self-Doubt. [Online Video]. 5 June 2015. Available from: https://www.youtube.com/watch?v=TT0kUbMixe4. [Accessed: 29 March 2016].
Informatie
Wikipedia. 2016. Tony Fadell. [ONLINE] Available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Fadell. [Accessed 29 March 2016].
Vanity Fair. (2014). Tony Fadell and Rem Koolhaas on Design in the Digital Age. [Online Video]. 5 June 2015. Available from: https://www.youtube.com/watch?v=YiSl0gVfLrw. [Accessed: 29 March 2016].
Bloomberg. (2015). Nest CEO Tony Fadell: Studio 1.0 (Full Show 11/04). [Online Video]. 5 June 2015. Available from: https://www.youtube.com/watch?v=TT0kUbMixe4. [Accessed: 29 March 2016].
Apple, (2001), Apple iPod 1st Gen [ONLINE]. Beschikbaar via :http://www6.pcmag.com/media/images/209199-6-apple-ipod-1st-gen.jpg [Accessed 29 March 2016].
Afbeeldingen
Apple, (2001), Apple iPod 1st Gen [ONLINE]. Beschikbaar via :http://www6.pcmag.com/media/images/209199-6-apple-ipod-1st-gen.jpg [Accessed 29 March 2016].
HD Wallpapers, (2014), iPod Exploded View [ONLINE]. Beschikbaar via :http://www.iphonehdwallpapers.net/apple/wallpapers-ipod-exploded-view [Accessed 29 March 2016].
Pari Dukavic, (2014), Tony Fadell [ONLINE]. Beschikbaar via :http://www.fastcodesign.com/3035239/innovation-by-design-2014/nest-hatches-a-connected-home-boom [Accessed 29 March 2016].
Silvian Linn, (2014), iPod Presentation Model [ONLINE]. Beschikbaar via :http://www.cultofmac.com/124565/an-illustrated-history-of-the-ipod-and-its-massive-impact-ipod-10th-anniversary/ [Accessed 29 March 2016].
Silvian Linn, (2014), iPod Presentation Model [ONLINE]. Beschikbaar via :http://www.cultofmac.com/124565/an-illustrated-history-of-the-ipod-and-its-massive-impact-ipod-10th-anniversary/ [Accessed 29 March 2016].
Geen opmerkingen:
Een reactie posten